Ons verhaal

Interview door Annemiek de Ruiter

ONVERSCHROKKEN EN ENTHOUSIAST

Joost en Carina van Onverschrokken leerden elkaar 12 jaar geleden kennen bij Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties. Al snel bleken ze een prima team, met als grote verbindende factor hun enthousiasme. Enthousiasme voor alle mogelijkheden die de online communicatie biedt, enthousiasme voor lekker ingewikkelde vraagstukken waar ze hun tanden in konden zetten en enthousiasme voor de mensen die ze met hun oplossingen konden helpen. Met datzelfde enthousiasme gaan ze nu samen verder als Onverschrokken. Ze hopen op mooie ontmoetingen en leuke projecten met mensen die net zo enthousiast zijn als zij.

‘We houden van het ontrafelen van puzzels. Of dat nu grote, complexe vraagstukken zijn of een hele eenvoudige vraag is als “Ik wil meer donateurs bereiken voor mijn vereniging. Hoe doe ik dat?”. De puzzel bestaat uit de mensen die bij het vraagstuk horen: de mensen die je wil bereiken en vooral ook de mensen die uiteindelijk ook de verbinding gaan maken. Centraal hierin staat: luisteren, luisteren, luisteren. Ook in de oplossing staat de mens centraal. Want je kunt het altijd heel ingewikkeld maken, maar daar is lang niet iedereen mee geholpen.’

VERBINDEN

Joost: “Ik mag dan ook een techneut zijn, het zijn de mensen die mijn werk leuk maken! We zetten met Onverschrokken dan ook vol in op het verbinden van mensen. De techniek is daarbij ondersteunend aan het bereiken van het doel.” Dat doel kan van alles zijn: een gesprek op gang brengen, een plek creëren voor discussie, het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, het in de digitale etalage zetten van verhalen en projecten of het goed informeren van partijen. Met de mens als maatgever.

“Neem nou een chatbot”, legt Joost uit. “Dat kan heel goed werken als iemand iets zoekt op je site en er zelf niet uitkomt. Maar niet als je bezoekers er geïrriteerd door raken omdat dat ding steeds midden op hun scherm in beeld springt. Dan bereik je het tegengestelde! Onverschrokken zal dan zoeken naar een chatbot die niet irriteert. Of naar een heel andere oplossing.”

“Dat wil niet zeggen dat we zelf die nieuwe chatbot gaan bouwen”, vult Carina aan, “Je moet ons meer zien als de makelaar. We kijken wat je vraag is of je probleem en bedenken een oplossing. Vervolgens kennen we de partijen die die oplossing voor je hebben of die hem kunnen maken. Wij treden dan graag voor je op als projectleider zodat je zelf niemand hoeft vrij te spelen. Maar het hoeft niet. Je mag ook gewoon zelf verder met het plan.”

ONBAATZUCHTIG

Natuurlijk moet de schoorsteen roken maar Onverschrokken is er niet op uit om alleen maar voor de winst te gaan. Carina: “Mensen helpen is een heel belangrijke drijfveer voor ons. We krijgen er energie van om mensen op weg te helpen in een wereld die voor hen ondoorzichtig is en voor ons gesneden koek. Dat hoeft heus niet altijd meteen een grote opdracht te zijn en een grote factuur te betekenen. Ik geloof in ‘pay it forward’: ik hoef echt niet per se iets terug als ik iets voor jou doe. Ik heb liever dat je op jouw beurt ook onbaatzuchtig te werk gaat en iets voor een ander doet! Dan maken we de wereld met elkaar weer een beetje mooier.”

BIJBLIJVEN

Onverschrokken is werk en Onverschrokken is mensen helpen maar Onverschrokken is natuurlijk ook gewoon een liefdesverklaring aan het mooie vak van de online communicatie. Joost, blij: “Er kan zo ontzettend veel en het gaat zo ontzettend hard!” Carina, tevreden: “We moeten er natuurlijk voor zorgen dat we bij blijven, dat we de laatste ontwikkelingen kennen. Echt heel vervelend maar niet heus!” Om vervolgens vol enthousiasme te vertellen over de mooie dingen die ze hebben gezien tijdens een congres in New York. “Dat kunnen we helaas niet elk jaar doen, maar we zorgen dat we hoe dan ook op de hoogte blijven”, belooft Carina.

NIET BANG

Het klinkt logisch: mensen helpen met moderne techniek. Mensen online verbinden. Maar waarom toch die naam Onverschrokken? Carina: “Omdat we overal zonder voorbehoud in stappen. Omdat we niet bang zijn door te vragen en de waarheid te vertellen. Omdat we niet terugdeinzen voor moeilijke vragen. We werken op zijn Rotterdams dus we zullen onze opdrachtgevers ook aan het werk zetten.” Joost: “Want waarom wil je die website, waarom dat platform, wat wil je bereiken met die online folder? Pas als je dat weet kunnen we verder praten. Er zit altijd een vraag achter de vraag. En soms zelfs meer dan een. Wij vragen onverschrokken door.”

Carina: “En dat we na al die jaren Aedes hebben verlaten en voor onszelf zijn begonnen mag je ook best een beetje onverschrokken noemen. Maar het is vooral heel erg leuk.”